Ontspannen bevallen, het kan zeker! | Bevallenenco

Ontspannen
Bevallen
Het kan!

Ontspannen bevallen, het kan zeker!

Vraag jij jezelf ook af? Hoe kan ik de controle loslaten tijdens mijn bevalling? Hoe blijf ik rustig, ik ben een planner en dat gaat bij de bevalling waarschijnlijk niet lukken? Hoe blijf ik krachtig en schiet ik niet in de paniek? Hoe ga ik zo ontspannen mogelijk de bevalling in, hoe zet ik mijn angsten en negatieve gedachtes opzij?
Wanneer jij weet aan welke knoppen je moet draaien, kan jij ook ontspannen bevallen. Je zult er alleen wel wat voor moeten doen. 

Sidenoot is natuurlijk wel dat er altijd factoren aanwezig kunnen zijn, waar jij geen invloed op hebt. Weet, dat je altijd je best hebt gedaan!

Kennis

Wanneer jij weet wat er gebeurt en waarom, dan kan je uit je hoofd gaan en in je lijf. Je lijf weet wat het moet doen (dit zit diep in ons brein) . Wanneer jij weet wat er gebeurt, waarom je pijn hebt, wat de fucntie ervan is, kan je het loslaten! 1 wee per keer, ga van rust moment naar rust moment. Dat izijn slechts 2 van de vele tips die er zijn. Wanneer jij weet wat er gebeurt en waar je lichaam mee bezig is, kan je het loslaten en ‘go with the flow’

Bereid je voor

Inkoppertje natuurlijk van mij 😉. Maar een goede voorbereiding is écht het halve werk!! Dus bereid je voor!

Stel je gaat trouwen of misschien ben jij wel getrouwd. Denk dan eens aan DE JURK. Je spreekt een dag met vriendinnen, zus, moeder en schoonmoeder. Je gaat naar een bruidswinkel en past er daar een stuk of wat. Mmm, nee DE JURK zit er nog niet bij. Missie is niet geslaagd, Dus spreken jullie nog een andere dag af. En yes, nadat jij 2 jurken aan hebt gehad. Sta jij met tranen in je ogen, en je moeder heeft flink wat zakdoeken nodig. Want dit is hem! 

Maar dan ben je er nog niet. De jurk moet worden versteld, er komt nog een passing, en vlak voor je bruiloft pas je hem nog een keer. Er komen nog schoenen bij, bloemen etc. Stel je voor dat je dit een dag voor je bruiloft had gedaan? Of niet! Grote kans dat je je er niet zo uitziet waarvan je altijd hebt gedroomd.

 Zo is het ook met de bevalling. Natuurlijk , miljoenen vrouwen zijn je voor gegaan, ook zonder voorbereiding.  Maar met een goede voorbereiding wordt de kans op complicaties écht kleiner. 

Er is veel aanbod van verschillende cursussen. Ga zoeken wat bij jullie past. Wie spreekt je aan. Wat wordt er inhoudelijk gedaan, wat is de visie van de cursus. Wat past bij je qua lengte, wil je meerdere bijeenkomsten van een paar uur, of liever het geheel in 1 dag aangereikt, online of offline. Ga je met je partner of liever alleen. Vind je degene die de cursus geeft een prettig persoon met een fijne manier van presenteren? Bekijk wat jij belangrijk vindt!

Hoe ontspan je nu?

Waarschijnlijk denk jij. “Willeke, pfff ik weet wel hoe ik kan ontspannen” Maar denk daar eens écht over na. Weet jij dat? Ik durf te zeggen dat minimaal  90% van mijn cursisten hier zich nog verder in kan ontwikkelen. Denk eens bij jezelf. Wat vind je fijn? Een heet bad, bepaalde geuren, meditatie, sporten, een boek lezen, puzzelen? Breng dat eens in kaart. Pak een wit vel en een potlood. Zet een timer op 10 minuten. En schrijf een op waar jij ontspannen van wordt. Hoe ontspant jouw lijf?

Wanneer je dit weet, kan je gaan bekijken hoe en in welke vorm je dit tijdens je bevalling in kan gaan zetten.

Maar vlak ook het fysieke ongemak niet uit. We weten allemaal de welbekende ‘zwangerschapskwaaltjes’.  Bijvoorbeeld bekkenpijn komt veel voor. Weet dat je er in veel gevallen veel aan kan doen. En hoe fijn is het om met een ontspannen lijf je bevalling in te gaan.

Ademhaling

Met je ademhaling kan je heel veel bereiken. Een korte uitleg hierover over het zenuwstelsel maakt dat je dit beter  begrijpt. 

We hebben een centraal zenuwstelsel (hersenen en ruggenmerg) en een perifeer zenuwstelsel (al het andere).

Het perifere zenuwstelsel kunnen we in tweeën delen. Het autonome en somatisch zenuwstelsel. 

Het autonome zenwustelsel kan je ook weer verdelen in twee. Het sympatisch en parasymatische. Sympatisch zenuwstelsel = fight, flight, freeze reactie ofwel stress . En parasympatisch zenuwstelsel. Deze is actief in rust. Je hartslag is laag, spijsvertering is aan de gang, we voelen ons relaxed en kalm. 

De laatste wil je dus actief hebben tijdens je bevalling. En dit kan door je ademhaling! Ja ook ondanks de pijn! De ademhaling is één van de weinige zaken waarover wij controle hebben. Hieronder kan je schematisch de verdeling zien. De rust wil je hebben tijdens je bevalling. 

Middenrif ademhaling is hiervoor erg effectief. Leg eens een hand op je borst en de andere op je buik. En adem naar de hand op je buik. Voel hoe je buik uitzet naar voren en opzij. Hoe je bekkenbodem een stukje naar beneden gaat. En bij de uitademing weer alles rustig terug veert. Mijn advies is om dit elke dag 5 minuten te doen. Dit kan in lig of in zit. Zorg ervoor dat het een comfortabele houding is.

Wil je meer weten over ontspannen bevallen? Ik help je verder!

Er zijn nog veel meer dingen die jij kan doen om ontspannen te bevallen. Ik help je hier graag bij met mijn gratis instagram cursus ‘prep your body ’ van 23 t/m 26 juni. 4 dagen lang gaan wij hier samen mee aan de slag!!

Je kan je hieronder ervoor aanmelden. Of klik hier om er meer over te lezen!

Prep your body
Gratis cursus op Instagram

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Cookie instellingen

Deze website maakt gebruik van functionele en analytische cookies, die noodzakelijk zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren. Hieronder kan je aangeven welke andere soorten cookies je wilt accepteren.

Privacybeleid | Sluiten
Instellingen